Sundhedens biologi

KURSER 2021

Velkommen på et kursus om sundhed – både din egen og samfundets.
Det bugner med diæter, nye kure, alskens begreber, gode råd, kostplaner og sundhedsidéer i øst og vest – og det er let at blive fortabt. Men i bund og grund er det simpelt: Det handler om biologi; om hvordan din krop reagerer på forskellige fødevarer; og om hvordan du kan indrette dig og lære din krop at kende, så du slipper bedst muligt udenom skavanker og rejser dig bedst muligt efter sygdom.
Sundhedens biologi er et kursus for dig, der vil blive klogere og sundere – og det er et kursus om vores samfunds sundhed: Hvordan opfatter vi ”et godt liv” i samfundet; og er man patient eller menneske i systemet?

5.-11. september 2021

ALT UDSOLGT!

Sundhedens biologi

Sundhedens Biologi er tilrettelagt i samarbejde med Ph.d., forsker og forfatter Anette Sams, tidligere diabetes- og kredsløbsforsker, forandringsleder og director i Novo Nordisk A/S. Anette er aktuelt seniorforsker, tilknyttet en forskningsenhed på Rigshospitalet og er derudover forfatter til bøgerne ’Sandheden om sukker’ og ’Ud af diabetes 2’.

I løbet af ugen får du masser af biologisk viden – som er let at forstå. Du tager med på sukkers rejse i din krop, og forstår hvad der sker indeni, når vi spiser, sover, træner, er syge, raske, gør ekstreme ting. Både videnskabeligt og erfaringsmæssigt. Du lærer at forstå din mad og dens samspil med din krop.

Din nye viden bliver til færdigheder igennem ugen: Der kommer tips, tricks og køreplaner til at omsætte din nye biologiske viden til almindelige gøremål i hverdagen, hjælp til at analysere varedeklarationer, så du ikke bliver snydt til at spise mad, der kan fastholde sygdomsprocesser, inspiration til forskellige måder at træne på og et nyt simpelt syn på mad og krop, så du aldrig mere er i tvivl om hvad der er rigtig mad og hvad der er nydelsesmidler.

Kurset byder på masser af debat om folkesundhed, individuel sundhed, sundhedsuddannelse og -dannelse; vi skal debattere system og menneske, og om vi har lært noget af coronaen. Ingen måtte dø af Covid-19, men af hvad og hvornår må vi dø? Hvordan skal vi balancere hensynet til de syge og svagelige og hensynet til privatliv, foreningsliv og civilsamfund?

Som kursist er målet, at du opnår fuld forståelse for din krops biologi og dens samspil med maden: Du får med andre ord en ny biologisk logik – biologik – og opdager hvilke fødevarer, der styrker dig – og hvorfor. På kurset giver vi dig rig mulighed for at vælge en kompromisløs blodsukkerstabil uge sammen med ligesindede. Vi serverer måltider, som giver al den næring og tilfredsstillelse, kroppen har brug for uden at medføre en blodsukkerstigning. Dvs. måltider med grøntsagsrig, uforarbejdet og velsmagende mad uden tilsat kornprodukter og sukker.

Du får oplevelser i naturen, herlige omgivelser på en spritny, skinnende Højskole i smukke, arkitektoniske og historiske bygninger. Det gamle sygehus bliver til et raskhus.
Du kan vælge at bruge opholdet som et sundhedsrefugium hele vejen rundt – eller som en udvidelse af din horisont om sundhed.

Kurset er for alle, der interesserer sig for egen, familiens, eller danske borgeres sundhed og kurset rummer muligheder for dig, der aldrig har trænet og dig, der dyrker elitesport. Det er til unge, ældre, syge og raske. Har du diabetes 2 eller insulinresistens, kan du bruge dette kursus til at tage første skridt til at se, hvor rask du kan blive, når du samarbejder med kroppens biologi.

Kursusværter

  • Bolette Elvstrøm, højskolelærer
  • Anette Sams, Ph.d., forsker og forfatter, tidligere diabetes- og kredsløbsforsker, forandringsleder og director i Novo Nordisk A/S.

Medvirkende

  • Jens Horstmann, forstander på Gram Højskole
  • Gitte Degn, sangerinde, stemmetræner og korleder
  • Niels Wilken, højskolelærer
  • Selma Rosenfeldt Olsen, højskolelærer
  • Mikael Rasmussen, søvnforsker, foredragsholder og forfatter
  • Karen Maria Sophia Elvstrøm, afspændingspædagog og psykomotorisk terapeut

Priser:
Dobbeltværelse (UDSOLGT): 5000,- pr. person
Enkeltværelse (UDSOLGT): 6200,- pr. person

Dobbeltværelse på Gram Slot: (UDSOLGT): 5000,- pr. person

Slottets værelser ligger ca. 500 meter fra højskolen. Prisen er inkl. overnatning på slottet samt deltagelse i kurset. Vi giver ikke early bird-rabat på slotsværelser.
I tilfælde af aflysning pga. myndighedernes anbefalinger/regler vedr. corona refunderer vi det fulde beløb.
Tilmeld

Praktiske oplysninger

Gram Højskole har store og rummelige dobbeltværelser med pæne badeværelser på gangen. Alle værelser har egen håndvask.

Ugens måltider indrettes med mulighed for at leve blodsukkerstabilt – og samtidigt utroligt lækkert og velsmagende. Der kan tilkøbes øl, vin og vand til måltiderne.

Sengetøj/håndklæder kan lejes ved tilmelding.

Vi råder over masser af faciliteter, som er til rådighed i kursets – sparsomme – fritid, f.eks. et helt nyt og veludstyret fitnesslokale, sportshal,
fodboldbane, beachvolley, petanque-bane og meget mere.

Dagsprogram

Søndag d. 5/9

13-15.30: Ankomst og indkvartering
16-17.30: Dit liv – dit valg v. Anette Sams
Velkomst og første møde på holdet. Vi drøfter menneskets helt basale sundhedsbehov og vort eget syn på sundhed og sygdom. Du får mulighed for at sætte første hånd på din egen unikke sundhedsstrategi.

18.00: Aftensmad og pulssnacks
Pulssnacks er et brud med inaktivitet – dvs. kort fysisk træning (f. eks. trappeløb, englehop, sprint på cykel, sprællemænd el. andet,) som får pulsen til at stige kortvarigt (min. 30 s), så kroppen (leveren) danner brændstof til os fra egne lagre.

19.30: Indledningsforedrag: Din kompetente krop v. Anette Sams
Du er udstyret med en krop, som er stormester i at skabe, vedligeholde og generobre sundhed. Vidste du, at du har en krop, som er i stand til at forebygge og reducere inflammatoriske tilstande, en krop der gør alt for at give dig en hverdag med masser af energi og en krop, der sågar kan hjælpe dig med det vægttab, du måske drømmer om?

Ph.d., forsker og forfatter, Anette Sams, giver dig et indblik i de ting, du kan gøre for at gøre kroppen til aktiv medspiller for din sundhed. Din krop giver dig nemlig en lang række oversete sundhedsmuligheder, hvis du – og den moderne normal – undlader at stå i vejen!

21.30: Aftensang, pulssnacks – og godnat

Mandag d. 6/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Bolette Elvstrøm

9.30-12.00: Madens Biologi I v. Anette Sams
Den måske største ’vidensgave’ du kan give dig selv, er evnen til at vurdere, hvornår den mad, du spiser, reelt gavner din biologi – og hvornår den gør det modsatte. Der findes rigtig mange effektive kostråd og sundhedstrends, som kan gøre underværker for din kompetente krop – og der findes desværre også mange dårlige, fordi de forskellige trends ofte kan fortolkes vidt forskelligt. Uden biologisk viden og forståelse for den mad, vi vælger til, er vi med andre ord i risiko for manipulation – og selv vores mest velmenende sundheds-intentioner kan ende med at gøre mere skade end gavn. Du møder her fænomenet ’insulinresistens’ som gør det tydeligt for dig, at maden har forskellige effekter i forskellige personer.

12.00: Frokost og pulssnacks

13.00: Mulighed for stræk & (mere) puls
Højskolelærer Selma Rosenfeldt giver dig mulighed for at få strakt den foredragstrætte krop – og også få pulsen lidt mere op efter behov. Motionen er inspireret af både yoga og gymnastik.

13.30-16.00: Workshops: Bevidst madlavning / Måltidsdesign I / Fysisk træning
Her deles holdet op i tre; alle tre grupper kommer igennem alle tre workshops i løbet af ugen.
Bevidst madlavning er en workshop i højskolens undervisningskøkken. Her får du inspiration til, hvordan du kan lave lækker, velsmagende mad ud fra principperne om blodsukkerstabilitet. For ofte fører særlige diæter til besværlig og ærligt talt ikke særligt lækker mad – men højskolelærer Niels Wilken lærer dig, hvordan kursets kostråd ikke er en spændetrøje, men en kærkommen tilføjelse til dit køkken.
Måltidsdesign I: Ét er dine måltider – noget andet er de andres. Mad er meget andet end næring. Det er også kærlighed, hjælpsomhed og meget andet. Alle elsker vi at hjælpe andre, og ofte hjælper vi bedst ved at give mulighed for selvhjælp. Her drøfter vi måltider til unge, ældre, syge og raske og vi gør maden simpel for alle. På workshoppen underviser Anette Sams jer i små grupper, mens hele holdet sammen har et andet måltidsdesign-foredrag.
Fysisk træning med Karen Marie Elvstrøm handler om at skabe bevidsthed om egen krop og ressourcer, at øge motivationen og få værktøjer og inspiration til at finder nye enkle løsninger til at integrere træning i dagligdagen. Workshoppen tager hensyn til forskellige kropstyper, aldersgrupper og erfaring med bevægelse, så alle kan få ny inspiration med.

18.00: Aftensmad og pulssnacks

19.30: Fortælling: Patient eller menneske? v. Bolette Elvstrøm
”Jeg tog mit eget tøj af og lagde det ind i skabet – tog det hvide tøj på og blev en patient.” Sådan starter Bolettes fortælling om sin tid på sygehus, da hun over en årrække gennemgik et alvorligt sygdomsforløb. Forløbet førte frem til en række refleksioner over, om vi egentligt har fat i den lange ende sådan rent menneskeligt, når vi behandler patienter. Bliver man rask af at være på sygehus eller bare helbredt for sin sygdom – og er der forskel?
Et foredrag med fortællinger fra både Bolette og publikum – og tid til at lytte til hinanden.

21.00: Aftensang, pulssnacks – og godnat

Tirsdag d. 7/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Jens Horstmann

09.30-12.00: Workshops: Bevidst madlavning I / Måltidsdesign I / Fysisk træning I
Her deles holdet op i tre; alle tre grupper kommer igennem alle tre workshops i løbet af ugen.
Bevidst madlavning er en workshop i højskolens undervisningskøkken. Her får du inspiration til, hvordan du kan lave lækker, velsmagende mad ud fra principperne om blodsukkerstabilitet. For ofte fører særlige diæter til besværlig og ærligt talt ikke særligt lækker mad – men højskolelærer Niels Wilken lærer dig, hvordan kursets kostråd ikke er en spændetrøje, men en kærkommen tilføjelse til dit køkken.
Måltidsdesign I: Ét er dine måltider – noget andet er de andres. Mad er meget andet end næring. Det er også kærlighed, hjælpsomhed og meget andet. Alle elsker vi at hjælpe andre, og ofte hjælper vi bedst ved at give mulighed for selvhjælp. Her drøfter vi måltider til unge, ældre, syge og raske og vi gør maden simpel for alle. På workshoppen underviser Anette Sams jer i små grupper, mens hele holdet sammen har et andet måltidsdesign-foredrag.
Fysisk træning med Karen Marie Elvstrøm handler om at skabe bevidsthed om egen krop og ressourcer, at øge motivationen og få værktøjer og inspiration til at finder nye enkle løsninger til at integrere træning i dagligdagen. Workshoppen tager hensyn til forskellige kropstyper, aldersgrupper og erfaring med bevægelse, så alle kan få ny inspiration med.

12.00: Frokost og pulssnacks

13.00: Mulighed for stræk & (mere) puls
Højskolelærer Selma Rosenfeldt giver dig mulighed for at få strakt den foredragstrætte krop – og også få pulsen lidt mere op efter behov. Motionen er inspireret af både yoga og gymnastik.

14.00: Korsang: Sang er sundt v. Gitte Degn
Igen og igen fremhæves fællessang for alle dens gode sider. Det skaber samhørighed, fortæller historier, skaber fælles oplevelser – og det viser sig også, at fællessang frigiver endorfiner i hjernen og giver en følelse af velvære. Sang stimulerer dannelsen af signalstoffer som dopamin og serotonin, der har en positiv effekt på vores humør og energiniveau – men desværre er mange bange for at synge!

Gitte Degn er sanger, korleder og stemmetræner. Hun har et utroligt talent til at få alle til at synge med og stole på egne evner – og lever af at få arbejdspladser, erhvervsliv og umage grupper til at synge sammen og have en fantastisk oplevelse sammen.

18.00: Aftensmad og pulssnacks

19.30: Foredrag og debat: Sov godt! v. Mikael Rasmussen
Vi bruger ca. 1/3 af vores liv på at sove. Rent videnskabeligt gives der ikke noget sikkert svar på hvorfor vi skal sove. Men vi kommer dog svaret nærmere, når vi ser på hvad der sker, når søvnen forstyrres, og hvad det betyder for menneskets ydeevne og trivsel.
Under søvnen sker der en lang række af forskellige processer, som alle har stor betydning for dit helbred og din psyke. Søvn er den reneste naturmedicin, der holder humøret højt og sygdomme fra døren. Helt uden bivirkninger. Vær god ved søvnen – så er den også god ved dig. Du tænker måske, at du kan sove, når du bliver gammel. Eller at søvnproblemer går over med tiden. Men sådan er det ikke. En god nattesøvn er en kunstart.

21.00: Aftensang, pulssnacks – og godnat

Onsdag d. 8/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Bolette Elvstrøm

9.30-12.00: Madens Biologi v. Anette Sams
Her beskæftiger vi os med alle menneskets muligheder for at bruge maden til at forebygge sygdom, vedligeholde sundhed – og meget ofte erstatte sygdomsprocesser med sundhedsprocesser. Vi drøfter fordøjelsessystemets samspil med kroppens immunsystem, nervesystem og stofskifte og vi møder kroppens egen ’modgift’ mod moderne sygdomme. Efter i dag vil du aldrig mere danse rundt om den varme sundhedsgrød og gøre sundhedsløsningerne mere komplicerede end udfordringerne.

12.00: Frokost og pulssnacks

13.30: Vandring v. Bolette Elvstrøm
Vi skal have de gode støvler på og ud at vandre med rygsækken fyldt med vand, mad og en masse nysgerrige spørgsmål. Man tænker nemlig anderledes, når man går og pausen giver muligheder. Vi skal være i naturen i et så roligt tempo, at vi kan sanse den og næsten trække vejret sammen med åen eller vinden i træerne.
Det er en vandretur for alle med indlagte kaffe- og snakkepauser. En gåtur er en perfekt anledning til at vende livets små og store spørgsmål.

18.00: Aftensmad og pulssnacks

19.30: Foredrag og debat: Et sygt samfund? v. Anette Sams og Bolette Elvstrøm
Skal en ryger selv betale regningen fra sygehuset for lungekræften? Er de tykke ikke bare selv ude om det, når de havner i den ene sygdomssituation efter den anden? Og hvad med ekstremsport – eller hvis du brækker et ben, når du spiller fodbold? Er det deres egen skyld? Ja, hvis skyld er det egentligt, at nogen bliver syge – og er der nogen, der skal skamme sig? Vi producerer medicin, men burde vi fokusere på forebyggelse; og er der tabuer i vores debat om sygdom og sundhed?

Anette Sams fortæller om sin egen rejse fra Novo Nordisk til selvstændig og sætter sammen med Bolette Elvstrøm fokus på debatten om ”vores eget ansvar” i sundhedssystemet.

21.00: Aftensang, pulssnacks – og godnat

Torsdag d. 9/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Bolette Elvstrøm

09.30-12.00: Workshops: Bevidst madlavning I / Måltidsdesign I / Fysisk træning I
Her deles holdet op i tre; alle tre grupper kommer igennem alle tre workshops i løbet af ugen.
Bevidst madlavning er en workshop i højskolens undervisningskøkken. Her får du inspiration til, hvordan du kan lave lækker, velsmagende mad ud fra principperne om blodsukkerstabilitet. For ofte fører særlige diæter til besværlig og ærligt talt ikke særligt lækker mad – men højskolelærer Niels Wilken lærer dig, hvordan kursets kostråd ikke er en spændetrøje, men en kærkommen tilføjelse til dit køkken.
Måltidsdesign I: Ét er dine måltider – noget andet er de andres. Mad er meget andet end næring. Det er også kærlighed, hjælpsomhed og meget andet. Alle elsker vi at hjælpe andre, og ofte hjælper vi bedst ved at give mulighed for selvhjælp. Her drøfter vi måltider til unge, ældre, syge og raske og vi gør maden simpel for alle. På workshoppen underviser Anette Sams jer i små grupper, mens hele holdet sammen har et andet måltidsdesign-foredrag.
Fysisk træning med Karen Marie Elvstrøm handler om at skabe bevidsthed om egen krop og ressourcer, at øge motivationen og få værktøjer og inspiration til at finder nye enkle løsninger til at integrere træning i dagligdagen. Workshoppen tager hensyn til forskellige kropstyper, aldersgrupper og erfaring med bevægelse, så alle kan få ny inspiration med.

12.00: Frokost og pulssnacks

13.00: Mulighed for stræk & (mere) puls
Højskolelærer Selma Rosenfeldt giver dig mulighed for at få strakt den foredragstrætte krop – og også få pulsen lidt mere op efter behov. Motionen er inspireret af både yoga og gymnastik.

14.00: Måltidsdesign II – v. Anette Sams
Ét er dine måltider – noget andet er de andres. Mad er meget andet end næring. Det er også kærlighed, hjælpsomhed og meget andet. Alle elsker vi at hjælpe andre, og ofte hjælper vi bedst ved at give mulighed for selvhjælp. Her drøfter vi måltider til unge, ældre, syge og raske og vi gør maden simpel for alle. Hele holdet har sammen dette afsluttende foredrag.

18.00: Aftensmad og pulssnacks

19.30: Debat: Hvem må dø? v. Jens Horstmann
Da corona tog greb om Danmark, var signalet klart: Ethvert coronadødsfald var ét for meget. Vi indførte restriktioner, lukkede samfundet ned, undlod at besøge hinanden – og der sad vi så som folk og så på hinanden.
Dét giver anledning til en debat om vores syn på sygdom og sundhed som samfund. Plejehjemmene blev lukket for besøg, fordi de ældre er sårbare for sygdommen. Men en tredjedel af alle plejehjemsbeboere bor der i mindre end ét år – altså kortere tid end pandemien varede; er de ikke også sårbare for ensomhed?
Samtidigt føler nogle unge, at de har ofret deres ungdom for de ældres helbred, men at der ikke bliver taget hensyn den anden vej i f.eks. klimaspørgsmålet.
Lille land, hvad nu? Det spørgsmål stiller forstanderen til kursisterne på både det korte sundhedskursus og på vores lange efterårskursus, der er sammen om denne debat.

21.00: Aftensang, pulssnacks – og godnat

Fredag d. 10/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Jens Horstmann

09.30: Din GPS i fødevarejunglen v. Anette Sams
Her træner vi de bevidste fødevarevalg i forskellige livssituationer. Vi sætter os i chefstolen, når det kommer til valg mellem sundhedsfremmende basiskost, energitilskud og nydelsestilskud. Vi diskuterer de vigtigste faldgruber og finder løsninger.

12.00: Frokost og pulssnacks

13.00: Mulighed for stræk & (mere) puls
Højskolelærer Selma Rosenfeldt giver dig mulighed for at få strakt den foredragstrætte krop – og også få pulsen lidt mere op efter behov. Motionen er inspireret af både yoga og gymnastik.

14-16.00: Foredrag: Dit liv – dit valg v. Anette Sams
Du lægger sidste hånd på din personlige og unikke sundhedsstrategi og får de bedste fif til at tilpasse strategien til dit liv fremover.

18.30: Afslutningsmiddag med sangmotivation

Lørdag d. 11/9

07.15: Morgentræning
08.00: Morgenmad
09.00: Morgensang v. Bolette Elvstrøm
09.30: Afrejse – tak for denne gang