Arrangementer på Gram Højskole

Gram Højskole åbner dørene for de lokale og byder indenfor til spændende mandags arrangementer.  Arrangementerne som afholdes bliver en kombination af foredrag af lokale og nationale aktører samt små mini-koncerter, som starter kl. 19:30. Tilmelding foregår via linket i beskrivelsen under hvert arrangement. Her vil man også kunne tilmelde sig fællesspisning kl. 18:00, som koster kr. 50-100 kr. + gebyr.

Tilmelding til arrangement er nødvendig uanset om man deltager i både mad/foredrag eller kun foredrag. Følg anvisningerne på linket ved arrangementet.

Vi glæder os til hyggelige stunder med jer.

Kommende arrangementer

Foredrag med Tina Werborg: Tøjglæde og hverdagsaktivisme

Om arrangementet

En hands on fortælling om at skabe en sundere, sjovere og mere bæredygtig tøjkultur.

Tøjbranchen er en af verdens mest forurenede industrier. Og ligemeget hvor meget man elsker tøj, kan ingen længere ignorere, at der er noget helt galt med måden vi køber, bruger og skiller os af med vores tøj.

Tina Werborg har en mission om at gøre vores klædeskabe til det næste store tema i klimadebatten. For 5 år siden besluttede hun sig for kun at købe 5 stykker nyt tøj om året og i øvrigt gå i det samme tøj i en uge streg. Det blev senere til en bog og en virksomhed.

I foredraget dykker Tina i en let og humoristisk tone ned i vores tøjkultur. Med udgangspunkt i viden, forskning og statistikker fortæller hun, hvad der gik galt og hvor vi er i dag, Hun fortæller hvordan du slår op med fast fashion og får dine venner og familie til at gøre det samme. Hun afslører hemmeligheden bag det perfekte genbrugskøb, og giver tips og tricks tip til, hvordan vi gennem styling og leg genfinder begejstringen for alt det tøj, der er alle er i vores og vores venners klædeskabe.

• Gratis

• Mandag den 22. april

• Kl. 19:30 – Der kan tilkøbes spisning, som starter kl. 18:00.

• Tilmelding til foredraget er nødvendigt. Tilmelding og betaling til spisning skal ske senest torsdag d. 18/4 kl. 10:00.

Foredrag med Maj My Humaidan: Ærø Manifestet  – Længslen efter et meningsfuldt familieliv

Om arrangementet

Hvad er egentlig meningen? Det spørgsmål stiller Maj My Humaidan sig selv, når presset om at være på en bestemt måde eller leve op til nogle udefrakommende mål rammer hende eller hendes børn. For hvad er egentlig meningen med at skynde sig, hvis man så går glip af det hele undervejs? Hvad er meningen med at blive selvkørende som treårig, hvis man af netop samme grund ender med at bruge de næste årtier på at længes efter fællesskab?

Maj My føler en splittelse og undren ved den måde, vores samfund er indrettet, hvor op mod halvdelen af alle danskere fortryder den måde de lever på, og klimaet som fortsat råber på omtanke. Mange af de forventninger vi har til os selv, og vores børn er konstruerede og vanvittigt svære at leve op til. Vi presser os selv og vores børn ned i skabeloner, som ikke passer til hele mennesker; kapper en hæl og klipper en tå for at få det hele til at glide lidt nemmere, alt imens noget trykker indeni, og en stemme hvisker: Er det her virkelig meningen med livet?

Men hvad skal fx den enlige forsørger i byen stille op, når det ikke er en mulighed at flytte væk og blive selvforsynende? Ærø Manifestet findes også på 30 % – det meningsfulde liv i light-udgaven. Det er ikke en nødvendighed at klippe alle bånd, købe en bondegård og tage børnene ud af børnehaven. Der er mange måder at leve et meningsfyldt liv, og små ændringer kan skabe stor forandring. Vores muligheder for selv at tage ansvar og skabe en meningsfuld hverdag er mange, og ingen har nogensinde fortrudt, at de stillede spørgsmål ved normerne for at skabe de bedst mulige rammer for dem selv og deres familieliv.

• Gratis

• Mandag den 13. maj

• Kl. 19:30 – Der kan tilkøbes spisning, som starter kl. 18:00.

• Tilmelding til foredraget er nødvendigt. Tilmelding og betaling til spisning skal ske senest onsdag d. 8/5 kl. 10:00.

Tidligere arrangementer

Gram sygehus